Sivut

perjantai 21. syyskuuta 2012

Motivointikurssi osa 1

Pääsin Tiran agikouluttajan kautta Anette Lindellin motivointi/agilitykurssille, koiraksi valikoitui lopulta Raiku koska ajattelin saavani enemmän irti pennun kanssa. Bussimatkat olivat jo ihan mielenkiintoiset. En tiedä miksi mä olin niin jännittynyt, Raiku käyttäytyi ihan kiltisti. Vähän tuo vilkuili, että minkä paniikkikohtauksen mä onnistun vielä saamaan ;)

Aloitettiin ihan kontaktiharjoituksilla. Kierrettiin kaikki neljä koirakkoa sellaista omaa tasapainotyynyä ja ideana oli saada koira kontaktiin ja remmi löysälle. Raiku oli Raiku, siinähän se kulki ;) Seuraavaksi oli tarkoitus saada koira kävelemään tyynyn päältä niin, että kaikki tassut osuisivat siihen. Etutassut olivat vielä helpot, mutta takatassut menivät helposti ohi. Paremmin Rai kuitenkin hahmottaa takapäänsä mitä Tira ;) Jatkettiin takapäätreeneillä niin, että koira asetti etutassut tyynylle ja se piti saada siitä kiertämään tyynyä liikuttamalla takatassujaan sivusuuntaan. Raiku oppi aika hyvin liikkumaan vasemmalle, mutta tarvitsi multa vielä aika vahvoja vartaloapuja. Oikeallekin päästiin pari askelta. Samaa ollaan tehty joskus Tiran kanssa ja jatketaan varmaan Rain kanssa kotonakin.

Seuraavaksi otettiin muutama luottamisharjoitus puominpalasilla. Ensimmäinen pätkä oli laitettu minipöytää vasten ja siinä piti vain ohjata koira puominpätkää pitkin pöydälle ja siitä alas. Taisi olla muuten Raikulle ihan ensimmäinen kerta "puomilla"? Etutassut tulivat taas hyvin mukaan, mutta toinen takatassu olisi halunnut kovasti tulla maata pitkin. Pakitin sen 20cm mitä oltiin päästy eteenpäin ja nyt Raiku sai kaikki tassunsa mukaan ja kiipesi tosi reippaasti. Toinen puominpätkä oli laitettu maahan tasapainotyynyjen päälle niin, että se oli vähän "huojuva" (silti tukevasti maassa ja turvallinen). Treenikaverin sanoin vähän kuin olisi kävellyt laiturilla ;) Raiku ei aristanut yhtään epävakaata alustaa vaan kulki nätisti namikäden perässä. Kerran taisi pudottaa takatassunsa laudalta, mutta pienellä ohjauksella sai myös pepun mukaan.

Agilitypuolelta harjoiteltiin Raikun kanssa putkea. Tehtiin niin, että mä lähetin Rain putkeen ja Anette odotti toisessa päässä namialustan kanssa ja palkkasi. Kun Raiku oli syönyt namit niin kutsuin mun luokse ja lähetin samantien uudestaan. Raiku juoksi siis takaisin tullessa putken vierestä ja jatkoi suoraan mun ohjauksella pimeään putkikulmaan. Pentu oli niin taitava! Otettiin myös toiselta puolelta ja siinä mä olin se pahin häiriötekijä. Ensimmäisen kerran kun mokasin ja Anette sanoi siitä, olin vähän et ei kai, ei se noin pienestä voi. Toisen kerran kun tein saman niin oli pakko uskoa ;) Eli kun Raiku oli Aneten luona syömässä kutsuin sitä ja sillä sekunnilla kun Raiku kääntyi mua kohti otin yhden (!) miniaskeleen putkea kohti ja Raiku juoksi suoraan putkeen siitä päästä mihin sen ei kuulunut mennä. Ja sama toisen kerran. Kun sain liimattua ne jalat maahan niin Raiku juoksi väärän pään ohi mun luokse ja siitä taas ohjauksella oikein. Pentu! :D

Lopuksi vielä kaikille samaan aikaan vähän kontaktikävelyä, istumista sekä vielä kerran huojuva puominpalanen. Raiku jaksoi hienosti loppuun saakka. Kurssin jälkeen mentiin odottelemaan bussia läheiselle joutomaalle. Irti päästyään Raikku juoksenteli vielä lähemmäs 40min tutkien paikkoja, kiipeillen sorakasassa ja jahdaten keppiä. Kotimatkalla oli sitten hyvä levätä :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti