Sivut

sunnuntai 23. syyskuuta 2012

Aksakausi alkoi!

Vihdoinkin päästiin Tiran kanssa agiliitelemään ja viettämään kunnolla laatuaikaa ilman pentua. Valeraskaudesta huolimatta Tira tykitti ihan täysillä ja oli niiin iloinen kun oltiin kahdestaan ja mun kaikki huomio oli kiinnittyneenä siihen. Mulla oli hyvä olo, mutta Tiralla taas loistava ;)

Uudessa hallissa olin jo varautunut henkisesti siihen, että joudun pitämään Tiran kunnolla kurissa ja käskyn alla. Ryhmän muut koirat olivat vanhoja treenikavereita yhtä lukuunottamatta ja Tira yllätti mut olemalla tosi nätisti. Pari kertaa ärähti pojille jotka ojensivat kuonoaan Tiran persvilloja kohti, mutta muuten ihan loistava. Tira myös haki jatkuvasti kontaktia ja tarjosi tekemistä, tokoiltiin odotteluaikana ihan perusjuttuja (lyhyttä seuraamispätkää, peruuttamista seuratessa, sivuaskeleita, maahanmenoa). Rataantutustumisen ajan Tira makasi rauhallisena maassa ja tuijotti mun perään, voi pientä!
(Tiraa tuntemattomille tiedoksi, että rauhoittuminen treenitilanteessa on ollut lähinnä tuurista kiinni. Tiran lempipuuhaa odotellessa on ollut mm. haukkua, hyppiä, kiskoa joka suuntaan ja hälsätä omia juttujaan. Siksi olen niin tyytyväinen :) )

Rata itsessään oli aika helppo, ihan hyvä aloitus tauon jälkeen! Ennen varsinaista suoritusta otettiin pari kertaa muistutteluna puomi, putki ja pussi.



Tehtiin rata kaksi kertaa, kummallakin kerralla jätin Tiran odottamaan ykkösaidan taakse ja kutsuin puomilta. Palkkasin vielä erikseen alastulokontaktin ja varmistelin siinä odottamista: no tietysti yritti varastaa toisella kerralla ja palautin takaisin. Kepeille asti meni ok, siinä otin lähelle ja hidastin kummankin vauhtia reilusti. Myös kepit oli varsin nätit, mutta ensimmäisellä kerralla se kutoshyppy... Mä jäin itse pyörimään paikoilleni ja seiskasta ysille mentiin ihan miten sattuu. Tira tarjosi myös renkaan välistä juoksemista... Otin vielä ensimmäisen radan jälkeen kepeiltä seiskalle uudestaan ja nyt sillä alkuperäisellä suunnitelmalla (valssi kutosen jälkeen), onnistuin jopa itse liikkumaan oikein! Toinen rata meni paremmin, putkien suulla Tira jäi vähän hidastelemaan ja tosiaan varasti ensin puomin kontaktilta, mutta muuten hyvin :)
   Bernillä oli taas vauhtipäivä, pinkoi niin lujaa mitä kintuista lähti! Siinä radan jälkeen kun jäähdyttelin Tiraa (oltiin ensimmäisiä eikä enää tehty pitkää pätkää) niin huomasin mun lonkan lonksahtaneen jotenkin oudosti. Koira oli ok, mutta mä linkutin ;) Meni onneksi ilman sen suurempia juttuja ohi, tokon jälkeen en huomannut jalassa enää mitään outoa.

Tokoryhmällä oli tosiaan mahdollisuus jäädä meidän aksatunnin jälkeen treenaamaan halliin samaan aikaan kun toisella puolella pyöri sennenkoirien alkeiskurssi. Mä vaihdoin tässä välissä koiraa, koska Tira oli ollut jo niin loistava ja päässyt myös tokoilemaan. Eikä Raiku mitenkään erottunut musta-ruskea-valkoisesta joukosta ;) Tokoilijoita oli paikalla vain kolme, mutta vieressä pyöri tosiaan agilityn alkeiskurssi. Häiriötä oli siis ihan riittävästi. Aloitettiin paikallamakaamisella, Raiku oli reunassa ja mä maks kahden askeleen päässä. Ei tullut katsottua kelloa, mutta Raiku oli maassa saman ajan mitä isotkin koirat. Ohjasin mun sivulta maahan, palkkasin ensin siihen ja siirryin sitten Raikun eteen kyykkyyn. Palkkailin siitä vähän aikaa muutaman sekunnin välein ja kun oli ihan rauhallinen niin nousin ylös. Ei häiriintynyt mun edestakaisesta kyykkyyn-ylös liikkeestä kun palkkailin väliin ja pakitin tosiaan pari askelta. Upea Raikku :) Väliin vapautus ja melkein heti perään paikallaan istuminen. Koska istuminen on Raikulle vahvempi niin vaikeutin hyvillä mielin. Pakitin enimmillään viisi tai kuusi askelta ja palkkaamisväli oli pidempi. Raiku oli rauhallinen, mutta katsoi mua tosi tarkkaavaisesti. Ei häiriintynyt, vaikka n. kolmen metrin päässä sivulla palkattiin toista koiraa.

Otettiin sivulletuloja, kontaktikävelyä ja miniaskeleita "seuraamista". Raiku tarjosi tosi kauniisti kontaktia, se on niin liikuttava kun istua napittaa vakavana ja odottaa palkkaa tai toimintaa :)

Riepoteltiin väliin lelua: leikki innolla ja oli ihan täysillä mukana kunnes kauempana hallissa joku koira haukkui. Stoppasi vähäksi aikaa, mutta jatkoi leikkiä. En tiedä miksi jäi ihmettelemään tuota haukkua, koska melkein kokoajan sieltä kuului jotain ääntä.

Aloiteltiin myös tokon merkkiä. Aikaisemmin Raiku on tehnyt tötteröillä vain kiertämistä, mutta ajattelin kokeilla ihan namiohjausta ja stoppausta merkin taakse. Aika lupaava alku, Raiku malttoi jopa jäädä odottamaan merkin taakse kun mä liikuin toisella puolella. Parilla viimeisellä toistolla lähetin Rain merkiltä kiertämään etuviistossa ollutta siivekettä, meni ihan täysillä!

Hyödynnettiin aksasiivekkeitä myös ihan erillisinä kiertämisharjoituksina. Raiku oli vähän liian innoissaan ja esitti kauniita loikkia ennen kuin malttoi seurata ohjausta. Yritti myös pari kertaa soveltaa itse... Häiriöt ja muut huomioon ottaen oli kyllä varsin kiltti ;) Tehtiin myös pari eteenlähetystä namikipolle, vapautus siis silloin kun katsoi alustaa. Mä olin taas ihan loistava: en todellakaan muistanut mitään virittelysanoja eli otin käyttöön vaan uuden käskysanan. Kumpi meistä on kohta enemmän sekaisin?

Erikseen vielä pelkkää maahanmenoa. Innostin Raikua mun namikädellä ja ohjasin sen suoraan liikkeestä maahan. Oli tosi nopea! Pari kertaa yritti nousta liian aikaisin joten jatkoin viimeisillä kerroilla suoraan maahan palkkausta ja vasta vapautuksella sai lähteä.

Olipa onnistunut päivä kummallekin koiralle :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti