Sivut

sunnuntai 14. huhtikuuta 2013

Heti kun valitin Raikun teiniydestä niin se on käyttäytynyt hienosti :P Meillä oli loppuviikolla kolmet hyvät treenit niin ne kompensoivat kivasti Raikun alkuviikon pelleilyä.

Perjantaina 12.4. meillä oli paimennuksen jälkeen tunnin lepotauko kotona ennen kuin lähdettiin agitreeneihin. Bussissa mietin vielä olenko ihan järjissäni kun kiskon meidät vielä aksaamaan, mutta onneksi mentiin! Pidin Raikulle tavallista enemmän taukoja ja muutenkin tehtiin ratojen lisäksi vain pieniä juttuja (takaaleikkausta aidalta putkelle, A:n kontakteja ja keppejä). Raiku oli vieläkin turhan kierroksilla agitreeneistä, mutta keskittyi paremmin mitä viimeksi ja malttoi tauoilla käydä maahan odottelemaan.


Harjoiteltiin rataa alkuun pienissä pätkissä (2-6, 2-9 ja lopulta koko rata) ja alkuun palkkailtiin aina uuden esteen jälkeen ja vahvistettiin haluttua suuntaa. Rata oli Raikulle sopiva, juuri hyvin vauhtia ja käännöksiä. Mä olin aavistuksen verran kauhuissani suorasta putkesta, koska koira lähetettiin putken sivusta ja päähän tehtiin persjättö (+ ohjattiin vastakäden avulla 2 putkeen). Ensimmäisellä kerralla lähetin Rain suunnilleen metrin päästä ulostulosuusta ja Raiku tuli putkesta oikeasti mun jalkaa hipoen. Toisella kerralla lähetin Raikun ihan putken päästä ja nyt mulla oli ruhtinaallisesti aikaa siirtyä kaksi askelta sivuun odottamaan Raikua. Usko jo, Raiku osaa irrota putkiin!! Pussin jälkeinen aita oli pari kertaa pieni ongelma: ensin mun palkanheittokäsi oli myöhässä ja Raiku pomppi suoraan aidasta ohi ja toisella kerralla mä keskityin itse johonkin ihan muuhun ja suuntasin itse kohti aitaa. Loistavat jarrut ja väistöliike estivät mua kuitenkin törmäämästä :D Kun saatiin ohjaajan käsi ja juoksulinja kuntoon, rata meni kevyesti nollalla läpi! Rai on niiiin aksatykki!!

Ennen treenejä Raiku sai leikkiä frisbeellä meidän normaalilla 45 minuutin lenkillä (bussit kulkevat hyvin tuonne pellon laidalle...). Kaivoin jopa kännykän esiin ja otin pari videonpätkää: ekassa Rai tekee vähän-niin-kuin-pudotettua eli lähetin sen polkua pitkin eteen hakemaan lelua (kun käveltiin lähetyspaikalle, pudotin frisbeen niin ettei Rai oletettavasti huomannut sitä). Vauhtia voisi olla triplasti enemmän, mutta ihan kiitettävän hyvin se juoksi ja etsi "tyhjästä". Toinen pätkä on vain Rain frisbeenoutoa, paluumatka mun luokse oli jo vähän hidas ja siitä lähdettiinkin siirtymään takaisin tielle ;)

Pikkuvideo löytyy vain galleriasta (eli täältä), youtubeen en viitsi laittaa tuollaista leikkimistä :D Videoista löytyy myös vanhoja tunnaritreenejä ja muuta sälää. Epäröin vähän laittaa noita tunnarikapulan etsimisiä nettiin, koska siellä näkyy erinomaisesti kaikki turhat rojut, mutta toisaalta Rain sinnikäs työskentely ja mun kiekuminen ansaitsi pientä julkisuutta ;)

Lauantaina 13.4. raahustettiin väsyneinä agitreeneihin heti aamusta. Eilinen päivä oli ollut kiitettävän rankka, mutta tsempattiin molemmat aika hyvin. Kouluttajana meillä oli Teemu ja tehtiin kahta pikkurataa, A:n kontakteja ja hyppytekniikkasuoraa.

Ensimmäinen rata: esteet 1-7, toinen rata: esteet 11-17
Ratoja oli oikeasti suunniteltuna kolme, mutta me ehdittiin vain kakkoseen. Ensimmäinen rata sai mut melkein shokkiin, koska päästiin se heti nollalla läpi. Mun ilme oli ollut kuulemma erittäin hämmästynyt siinä vaiheessa, kun Rai oli tehnyt hienon kaarroksen vitoselle ja siitä eteenpäin mun jalat tärisivätkin ihan hillittömästi. Toisella yrityksellä myös nolla ja päästiin siirtymään kakkosrataan, jeij!

Kakkosradalla hiottiin oikeastaan vain kahta kohtaa: käännöstä muurilta putkelle ja käännöstä putkesta 14 hypylle. Sinänsä radoissa ei ollut isoja vikoja, koska taidettiin päästä se useamman kerran puhtaasti läpi tai korkeintaan Rai räiskäytti 14 riman, mutta ainahan käännöksiä voi saada tiukemmiksi ;) Käännös muurilta korjattiin niin, että mä en mennyt itse niin pitkälle vaan valssasin melkein metrin aikaisemmin. Käännöstä putkesta hiottiinkin aika kauan. Se oli hyvä silloin kun mä lähetin Rain putkeen ilman alkusuoraa, koska mun ei tarvinnut liikkua juuri mihinkään. Tajusin oikeastaan vasta bussissa matkalla kotiin miten mun kropan ja vasemman käden olisi pitänyt olla Rain tullessa putkesta, mutta sovelletaan sitten seuraavan kerran :P Sain myös valtavan ahaaa, näinkin voi tehdä -elämyksen, kun käytiin läpi mun suunnitelmaa. Mä olin ajatellut juosta putken vierestä 14 ja 15 maille ja valssata siellä, mutta paljon fiksumpi tapa olikin lähettää Rai putkeen ja kipittää itse 14 taakse ja sieltä lukita este koiralle. Rai teki tosiaan turhan laajoja kaarroksia, koska mä osoitin sille mun yläkropalla väärin, mutta koira kyllä korjasi kiltisti mun virheet. Loppuradassa ei ollut mitään ongelmia vaan Raikkis osasi tulla tosi nätisti 15-16 välin. Ja hitto vie miten kiltisti se irtosi 7/17 putkeen!

Treenien jälkeen oli niin voittajafiilis ettei mitään rajaa. Tällaisen tunteen takia sitä jaksaa kuluttaa kaiken aikansa ja rahat koirajuttuihin! Käytiin vielä lenkillä Pihkan ja Riemun kanssa ja sen jälkeen Rai olikin valmis siltä päivältä. Koirat saivat taas meidän luottohoitotiimin yöseuraksi, kun äippä lähti rellestämään. Seuraavana päivänä kotona oli tyytyväisiä koiria vastassa, ihan parasta!

Aina valmiina auttamaan, oli kyse sitten koulutehtävistä tai syömisestä!


Sunnuntaina 14.4. saatiin tokon kevätkausi kunnolla käyntiin. Viikko sitten yritettiin, mutta varsinaisella kentällä oli polviin asti lunta niin päädyttiin tekemään pieniä juttuja parkkiksella ja lopuksi rallattamaan koiria pitkin hankea. Tänään tehtiin Rain kanssa paikallamakuuta pariinkin otteeseen, maahanmenoa, seuraamispätkiä, kakeja ja rallyjuttuja. Paikallamakuut olivat muuten hyviä, mutta rivissä Rai nuuhki pari kertaa maata (kielsin ja palkkasin kun pää pysyi nätisti ylhäällä) ja rennossa odottelumakaamisessa treenien loppupuolella Rai hiipi pari kertaa mun perään (opettelin kävelemään siinä vieressä). Erikseen tehtiin häiriöpaikkamakuuta niin, että parin metrin päässä treenikaveri teki luoksetuloa ja maahanmenoa oman koiransa kanssa. Olin ihan Rain edessä, mutta ei se mihinkään noussut. Lisää näitä!

Seuraaminen oli ruokapalkalla löysää, mutta lelulla Raikusta tuli paljon skarpimpi. Samalla se kyllä pyrki edistämään niin kääntyiltiin paikallaan vasemmalle. Kakeissa tehtiin m-i-m ja m-s vaihtoja (matka vaihdellen ihan edestä n. kolmeen metriin), kaikki olivat tosi hyviä! Kuka on käynyt opettamassa salaa Raikulle? Liikkeestä maahanmenot olivat hyviä mun edestä, mutta sivulta Rai oli tosi hidas. Rallyjutuista käytiin läpi lähinnä muutamia epäselviä kylttejä, niitäkin voisi katsoa vähän enemmän kotona.

Treenien lopuksi koirat saivat chillailla kentällä ja Rai tykästyi erityisesti 12-viikkoiseen bernivauvaan. Kävi se myös pusuttelemassa ihmiset läpi ja kerjäämässä ruokaa :P Tehtiin vielä minilenkki kotimatkalla ja Rai vipelsi niin nätisti mun vieressä haltuunottokäskyllä. Se on ollut viime aikoina sille vaikeaa, koska mieluiten se painattaisi omaa ralliaan 20 metriä mun edellä. Nyt se himmasi kuitenkin nätisti mun tahdissa ♥

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti